Aafjes-Eyck
Aafjes-Eyck Aafjes-Eyck
Jan van Eyck (Maaseik 1390 – 1441 Brugge)
Adam en Eva Twee luiken van het veelluik
De aanbidding van het Lam Gods.
Olieverf op paneel, elk 213,3 x 32,3 1432
Sint-Baafskathedraal, Gent.

 

Altaarstuk naar Jan van Eyck

Bertus Aafjes

Zeker, wij zijn vluchtig;
zij staan daar alleen
Wij staan vroom, ontuchtig
in elkander een.

Zij staan daar voor immer
in hun kuise naakt.
Wellust, ach, duurt nimmer
maar is ook volmaakt,

wordt soms zelfs geheven
boven uur en feit,
wordt ten top gedreven
Gentse eeuwigheid.

Aafjes-Eyck Aafjes-Eyck
Aafjes-Eyck Aafjes-Eyck
Jan van Eyck (Maaseik 1390 – 1441 Brugge)
Adam en Eva details van twee luiken van het veelluik De aanbidding van het Lam Gods.
Olieverf op paneel, elk 213,3 x 32,3 1432
Sint-Baafskathedraal, Gent.

 

‘Adam’ en ‘Eva’ maken deel uit van het veelluik De aanbidding van het Lam Gods dat Van Eyck in 1432 schilderde in opdracht van Jodocus Vijd voor diens kapel in de Sint-Baafskathedraal in Gent. De weergave van levensgrote, realistisch weergegeven naaktfiguren is zeer uitzonderlijk voor de Nederlandse schilderkunst uit die periode. Omdat de figuren hoog in het altaarstuk zijn geplaatst, heeft Van Eyck ze perspectivisch ook als zodanig weergegeven. In Van Eycks altaarstuk staan Adam en Eva op maximale afstand van elkaar, kuis, zoals gebruikelijk in de 15e eeuw met de hand voor hun geslacht. Aafjes laat hen contrasteren met de eveneens staande, minnenden in het gedicht.

Aafjes-Eyck
De aanbidding van het lam Gods (gesloten)

Jan van Eyck (Maaseik 1390 – 1441 Brugge)
Adam en Eva
Twee luiken van het veelluik De aanbidding van het Lam Gods.
Olieverf op paneel, elk 213,3 x 32,3 1432
Sint-Baafskathedraal, Gent.

 

Aafjes-Eyck
De aanbidding van het lam Gods (midden paneel)

Aafjes-Eyck

Aafjes-Eyck

Aafjes-Eyck
Aafjes-Eyck Aafjes-Eyck Aafjes-Eyck
Aafjes-Eyck

Aafjes-Eyck

Aafjes-Eyck

Het Lam Gods details

 

 

zie ook de toelichting bij het Lam Gods geschreven naar aanleiding van de KunstKolom over Jan van Scorel van wie niet alleen verondesteld wordt dat hij heeft meegewerkt aan een vroege restauratie van het schilderij, maar ook dat hij als een van de torens van het ‘Hemelse Jeruzalem’ de toren van de Utrechtse Sint-Maartenskerk – Domtoren – heeft toegevoegd.

Aafjes-Eyck
De aanbidding van het lam Gods