Titiaan ‘Diana en Actaeon’ 1556-9
Diana and Actaeon
Simon Armitage
The whole hillside being smeared and daubed
with the blood of the hunt, I dropped down
to a stream whose water ran clear and cool,
and followed its thread through a wooded fold,
among branches dressed with pelts and skulls.
Then stumbled headlong into that sacred grove.
That’s when the universe pitched and groaned,
and I shrank from cloud-coloured flesh,
from calf and hip, curve and cleft,
from a writhing feast of fruit and meat:
salmon, silverside, redcurrant, peach;
from fingers worming for gowns and robes,
from eel and oyster, ankle and lip,
from bulb, bud, honeycomb, nest… And flinched
from Diana’s arm bent back like a bow,
and flinched from Diana’s naked glare –
a death-stare arrowed from eye to eye.
All seen in a blink but burnt on the mind.
The pink-red curtain of noon, drawn back,
unleashes the white wolves of the moon.
Titiaan ‘Diana en Actaeon’ 1556-9 detail
Ter gelegenheid van de Olympische spelen toont de National Gallery in Londen drie schilderijen van Titiaan uit zijn reeks ‘metamorfosen’.
Het betreft de volgende schilderijen:
· Diana en Actaeon 1556-9
Olieverf op canvas 184 x 202 cm
· De dood van Actaeon 1565-76
Olieverf op canvas 178 x 198 cm
· Diana en Callisto 1556-9
Olieverf op canvas 187 x 204 cm
Ter gelegenheid van deze expositie zijn veertien dichters verzocht te reflecteren op deze schilderijen. Het bovenstaande gedicht is een van deze veertien gedichten, de anderen zijn:
Patience Agbabi, Wendy Cope, Carol Ann Duffy, Lavinia Greenlaw, Tony Harrison, Seamus Heaney, Frances Leviston, Sinéad Morressey, Don Paterson, Christopher Reid, Jo Shapcott, George Szirtes, Hugo Williams.
In mijn KunstKolom over de doorwerking van de metamorfosen in de beeldende kunst kunt u meer lezen over deze expositie, de metamorfosen, Titiaan e.v.a..