Rembrandt van Rijn ‘Zelfportret’ 1667
Rembrandt, 1667, Uffizi Florence
Frans Babylon
Het overrijp gezicht doorgroefd
van rimpels zijner tegenslagen
en vreugden, die hij heeft geproefd,
kan hij de schemer al verdragen.
En hoe vereenzaamd, hoe bedroefd
hij is te wijs om nog te klagen,
nu hij de eeuwigheid behoeft
als troost voor hoge nederlagen.
Zelfportret
Olieverf op doek, 70 x 55,5 1667
Galleria degli Uffizi, Florence
Mogelijk schreef Babylon zijn uit achtregelige gedichten bestaande reeks ‘Rembrandtiek naspel’, waarvan dit het laatste is, ter gelegenheid van het Rembrandt-jaar 1956. Even als Bastiaanse en Vestdijk dat deden naar aanleiding van het zelfportret uit 1665, veronderstelt hij een relatie tussen de uitdrukking op het gelaat en wat Rembrandt allemaal heeft moeten doorstaan. Doe rimpels zijn zelfs het gevolg van vreugde.
zie ook:
Rembrandt – Aafjes, Rembrandt – Baeke, Rembrandt – Balkt, Rembrandt – Barnas, Rembrandt – Bernlef, Rembrandt – Boeken, Rembrandt – Brabander, Rembrandt – Brassinga, Rembrandt – Bruinja, Rembrandt – Claus, Rembrandt – Decker, Rembrandt – Emmens, Rembrandt – Enquist, Rembrandt – Gerhardt, Rembrandt – Gerlach, Rembrandt – Harmens, Rembrandt – Herzberg, Rembrandt – Hofman, Rembrandt – Kemp, Rembrandt – Knibbe, Rembrandt – Kopland, Rembrandt – Meekers,Rembrandt – Menkveld, Rembrandt – Moeyaert, Rembrandt – Schiferli,Rembrandt – Schulte-Nordholt, Rembrandt – Soepboer, Rembrandt – Spinoy, Rembrandt – Tentije,
Rembrandt – Vestdijk, Rembrandt – Vestdijk02, Rembrandt – Vestdijk03 Rembrandt – Wissen.
Gedichtencyclus Rembrandt en de Engelen