Bouwers-Vermeer

Bouwers-Vermeer 
Johannes Verrneer De keukenmeid’ olieverf op doek. 45.5 x 4 I cm. Omstreeks 1658

rood, wit, blauw, geel: Een Meyd die melk uytgiet,

Lenze L. Bouwers

rood, wit, blauw, geel: Een Meyd die melk uytgiet,
het broze vaatwerk bij de hompen brood,
een mand, een kan, maar wat het oog niet ziet
hoort zij: die haar z’n huis en diensten bood;
rood, wit, blauw, geel: Een Meyd die melk uytgiet,
de achterdeur is al van slot, een lied
klinkt over lucht en licht, de dood is dood,
rood, wit, blauw, geel: Een Meyd die melk uytgiet

Bouwers-Vermeer
Johannes Verrneer De keukenmeid’ – detail – olieverf op doek. 45.5 x 4 I cm. Omstreeks 1658

Op een veiling in Amsterdam in 1696 werd het schilderij omschreven als ‘een Meyd die Melk uytgiet, uytnemende goet’. Bouwers gebruikt dat gegeven als deel van zijn stokregel. die overigens door het er aan voorafgaande ‘rood, wit, blauw’ een nationalistisch tintje krijgt. Hij brengt spanning in het rondeel door de keukenmeid te laten horen dat de heer des huizes, tevens haar minnaar, vrolijk zingend achterom komt gelopen.

Johannes Verrneer 1632 – 1675 Delft
De keukenmeid
Olieverf op doek. 45.5 x 4 I cm. Omstreeks 1658
Rijksmuseum Amsterdam

 Bouwers-Vermeer

Johannes Verrneer De keukenmeid’ – detail – olieverf op doek. 45.5 x 4 I cm. Omstreeks 1658


Handtekening van Johannes Vermeer