Eugene Dodeigne Drie Staanden

Eugene Dodeigne 'Drie Staanden' Middelheimmuseum, Antwerpen

de getuigen

Albert Hagenaars

Onder beitelslagen richten
wij ons op uit stof en as,
willen niet langer slechts samen-
geperste vergezichten zijn

van blauwe steen uit Soignies

Bevrijd van de oeroude druk
verweren we, onzichtbaar ver-
stuivend in de wind en wezenloos
staren, tot wat u zonder woorden

maar binnen bereik hier vormt.

Bijna mensen van vlees en bloed
getuigen wij van uw oppervlakkig
begrip voor de dood, die zich al in
de diepste groeven door u verbreidt

en bekeren ons tot elkaar.

Eugene Dodeigne Homme et femme 1963
Eugene Dodeigne 'Homme et femme' 1963

Eugene Dodeigne 'Drie Staanden' Middelheimmuseum, Antwerpen
Dodeigne ging bij deze beelden uit van drie tekeningen die hij in de winter van 1977-78 maakte. Het zijn unieke exemplaren, uitgevoerd in taille directe. Zoals steeds realiseert hij zijn figuren zonder details, uit steen gehouwen en tegelijk ook onbehouwen. Ze lijken op dolmen, verstild in de tijd. Ook hier krijgen zijn beelden daardoor iets mystieks, iets heidens. De vorm primeert op de inhoud, zoals zijn grote voorbeeld Rodin al had gesteld. De figuren zijn sober, maar monumentaal. Het zijn elegante monolieten. Ze staan er, zoveel is zeker. Vandaar ook de titel. Het zijn trefzekere gestalten, verdekt opgesteld, die zich met elkaar roeren, afstand bewaren, naar elkaar kijken. Hogepriesters van zomaar een gebaar. Ze staan stil, maar toch schrijden ze met een grote waardigheid. In hun gedaanten en handelingen zijn deze beelden onmiddellijk herkenbaar. Maar het blijven ruwe brokken blauwe hardsteen uit Soignies, een zeer specifiek materiaal, dat zich uitstekend leent voor wat Dodeigne in gedachten had.