Helmut Newton: Catherine Deneuve, Esquire, Paris, 1976
Helmut Newton: Catherine Deneuve, Esquire, Paris, 1976

Catherine Deneuve



Manuel Kneepkens 

 

#Metoo heet in Frankrijk  #Balancetonporc
( verlink je zwijn!) 
100 fraaie Franse vrouwen protesteren

Catherine Deneuve behoort daar toe
‘Dit is La Douce France, Nom de Dieu!
Wij beminnen de  Galanterie!’

Een mannenhand op een vrouwendij
is niet Les liasons dangereuses!
Een mannenhand op een vrouwenbil
is niet L’Histoire d’ O!

O, good old Catharine Deneuve
ooit Buñuel’s Belle de Jour
alle Foute Mannen zijn je dankbaar

Ik ook!
Uit  naam van Markies de Sade
leg ik je naakt over mijn knie

 Helmut Newton: Catherine Deneuve, Esquire, Paris, 1976


Helmut Newton: Catherine Deneuve, Esquire, Paris, 1976

 

Helmut Newton

“What I find interesting is working in a society with certain taboos – and fashion photography is about that kind of society. To have taboos, then to get around them – that is interesting.” Dit is een citaat van de befaamde modefotograaf Helmut Newton. Taboes doorbreken, dat is wat de zwart wit fotos’s van Newton typeert: schaars geklede vrouwen, kinky accessoires en schaamteloze poses.

 

Controversieel

Newton werkte al vanaf de vroege jaren vijftig als fotograaf, maar pas in de jaren zeventig brak hij echt door. Toen hij ging werken in opdracht van de Franse Vogue. De foto’s van Newton worden regelmatig beschreven als provocerend, controversieel en pervers. De pornografische, soms zelfs fetisjistische, stijl wordt niet door iedereen gewaardeerd. Vrouwen zouden als onderdanige passieve lustobjecten worden neergezet.

Zelf zag Newton zijn werk als een sociale reportage: hij deed onderzoek naar het leven van mooie, welvarende en mondaine vrouwen uit grote Europese steden. Dat lukte goed. Hij onderhield nauwe vriendschappen met succesvolle modeontwerpers zoals Yves Saint Laurent, Karl Lagerfeld en Donatella Versace. Beroemdheden zoals Cindy Crawford, Claudia Schiffer en Catherine Deneuve wilden maar al te graag door hem geportretteerd worden.

 

Relevantie

Toch maakte Newton méér dan glamourkiekjes. Hij vertelde een complexer verhaal. Vrouwen waren voor hem niet enkel erotische figuren. Juist door hen als assertieve, zelfverzekerde, sterke en onafhankelijke vrouwen uit te beelden, legde hij de sociaalmaatschappelijke veranderingen bloot. Letterlijk. De vrouwenemancipatie van de jaren zestig en zeventig, en de daaruit voortkomende seksuele revolutie en schuivende machtsverhoudingen, inspireerde hem om modellen bijvoorbeeld gewapend, met protheses of in mannenkleding te laten poseren. De enkele keer dat er een man op een foto te zien is, krijgt hij de rol van passieve inferieure toeschouwer toebedeeld.

Dit alles was revolutionair. Die revolutie is vandaag de dag echter nog steeds gaande. Een krachtige en tegelijkertijd sensuele vrouw wordt nog steeds als ambigu beschouwd. Kijken en luisteren bijvoorbeeld naar zangers Beyoncé of haar zus Solange Knowles.

 

Levensgroot

Newton was de allereerste fotograaf die naaktfoto’s levensgroot liet afdrukken. Hij kreeg dit idee nadat hij op het politiebureau levensgrote portretten had gezien van leden van de Duitse terroristische groepering Rote Armee Fraktion. De grootte van de foto’s en de krachtige houding van de vrouwen imponeren.

Bijzonder zijn ook de gigantische tweeluiken, waarin Newton de modellen telkens eerst mét en later zónder kleding heeft gefotografeerd. De vrouwen staan op beide foto’s in precies dezelfde houding. Ontzettend moeilijk om voor elkaar te krijgen in een tijd zonder digitale mogelijkheden. Als kijker ga je direct vergelijken en verschillen zoeken. Het is de imperfectie die fascineert. We zouden in deze tijd, waarin photoshop de normaalste zaak van de wereld is, bijna vergeten dat zelfs de lichamen van de allermooiste vrouwen ter wereld niet helemaal perfect zijn.

 

Voyeur

De foto’s van Newton zijn ieder op zich indrukwekkend. En alle foto’s bij elkaar vormen een duidelijke boodschap. De film 'Helmut by June', geeft een mooi kijkje in de creatieve geest van Newton. Doordat de film is gemaakt door de vrouw van Newton, June (geboren Brown, pseudoniem Alice Springs) leer je hem kennen in de privésfeer. June, die ook de voice-over verzorgt, vertelt dat haar vaak gevraagd wordt of ze weleens jaloers is op de modellen. Haar antwoord: “The only time I ever got a bit worried, was when he started photographing flowers.”

Het is opvallend hoe professioneel Newton te werk gaat. Nooit is er een teken van geflirt te bespeuren op de werkvloer. Hij was weliswaar geobsedeerd door zijn werk, maar niet door de vrouwen. Hij was een voyeur, behield afstand en observeerde. Vervolgens construeerde hij precies hetgeen dat hij voor ogen had. De enscenering werd tot in de details opgebouwd. De modellen moesten zich in lastige houdingen wurmen en lang in positie blijven. Ondanks hun prominente plaats op Newton’s foto’s, waren ze slechts een van de vele onderdelen die zijn fantasie verbeelde; het laatste puzzelstukje.

 

Evenals het gedicht van Manuel, de brief van Catherine Deneuve c.s. werpt het werk van Newton een eigen licht op de #Metoo en  #Balancetonporc discussie, een licht dat node gemist kan worden.

 

Met dank aan het blog ModeMuze.nl

 

Film: 'Helmut by June' (1995)

 

Helmut Newton: Self Portrait with Wife and Models, Vogue Studio, Paris, 1981
Helmut Newton: Self Portrait with Wife and Models, Vogue Studio, Paris, 1981

 

De Neuvogrammen

 

Manuel Kneepkens

                                      

                                                                Catherine Deneuve  

                                                                spreekt graag met twee monden

                                                                deux gleuves  in mijn loslippig Frans…. 

                                                                een pour faire l’Amour  

 

                                                                en een om un coeur  (hart) 

                                                                onder de(riem te steken

                                                                van ons mannen:

                                                                vous, les hommes, êtes des gentlemen!

                                                                         Toujours ! (??? )

                                 

                                                     Doch de engelen in de binnenste hemel zijn naakt

                                                     Emmanuel Swedenborg,  Hemel & Hel, par. 178

 

Muze, bezing ons de minnaar

en het wapen tussen zijn benen

tot (blinde) liefde in staat

 

Klein maar meeslepend

wil het almaar

groot-

schalig zijn…

 

*

Vrouwen!

 

Ze laten een dood vogeltje

ontwaken

tussen je benen

 

En soms

troosten ze dat hulpeloos beestje!

 

Meestal niet

 

*

 

Liefde is blind

 

Blind als Homerus?

 

Blinder!  En doof bovendien!

 

*

 

Is liefde blind ?

 

Liefste, waar zijn ze dan, al die

amoureuze brieven van je

in braille?

 

Zeg het met bloemen

 

Liefste, jij bent zo lelijk als een roos!

 

*

 

About the meaning of life

 

Beste roodharige mevr. Verliefdheid

Het leven is geen schitterend ongeluk

 

U wel

 

*

 

Wil je met mij slapen

kleine, rode mevrouw Liefde?

 

Ja of ja?

 

*

 

Huiswerk

 

Veel huidwerk heeft zij, de liefste

 

Moet allemaal

gekust!

 

Dit huidwerk  moet telkens over!

 

*

 

Liefde is de ventiel van het Heelal

 

De minnaar is een leegloper

 

Melancholie

 

Ik vond het woord Regenliefde uit

en was gelukkig

 

*

 

 

Te paard! Te paard!

 

Een koninkrijk voor 1 schaamhaar!

 

*

 

Gelieven

kunnen hun broek niet aanhouden

 

Dat is hun handelsmerk

 

*

 

In de sneeuw is de liefde lenig

als de Prins – Hop! Hop! –

op Sneeuwwitje

 

bij dooi zijn ze 2 skeletten

in 1 Glazen

Kistje

 

*

 

Zie, in het knoopsgat tussen haar dijen

bloeit een witte

anjer

 

Zij was vast

van wijlen Prins Bernhard

de vaste minnares…

Kus me

waar ik ben gelijk de snuit van een olifant…

 

Aldus spreekt het zoogdier Minnaar

 

*

 

De minnaar komt. De minnaar gaat

Hij laat je zwanger achter

 

*

                         

Liefste

naaktheid van een roos

met wimpers!

 

*

 

Op de lila gespletenheid van de Vrouwen

daarop rust toch heel ons lust-

systeem…

 

aldus de Kleurenblinde

 

*

 

Neem mij!  Dit is mijn lichaam!’

 

Je minnares

parafraseert  Christus’ woorden

op het Laatste Avondmaal

 

Maar wat is blasfemie nog

vandaag de dag ?

 

Het naakt geweten kan nooit iets vergeten

helemaal niks…

 

Houdt daarom je geweten altijd aangekleed…

en ver van dames met naakte spleten.

 

Èn voze limericks!

*

 

Alleen aan zee ben ik gelukkig…

 

En ….als Gouverneur van Limburg , omringd

door 1001 poedelnaakte roodharigen?

 

Ja, dan ook!

 

*

 

La vie en rose

 

Minnaar, die vinger waarmee je

naar de maan wijst

is dat wel een vinger?

 

*

 

Minnaar, hoe zaai je tweedracht?

 

Stop  je beide vriendinnen in één bed

en ga er niet tussen liggen

 

*

 

Liefste, alle engelen om de troon

van God zijn naakt

 

     Et Dieu crea la femme

 

maar jij èn BB  zijn veruit de naakste!

 

Niks exhibitionisme!

 

Een minnaar

die zijn regenjas opent

laat de diepte van zijn ziel zien

 

*

 

Erudiete gelieven zuchten niet:

Me Tarzan ! You Jane!

 

Maar:

 

Moi Abélard ! Vous Heloïse!

 

*

 

Duurzame liefde

 

Duurzame liefde is onbaatzuchtig

 

Zij baadt zich niet

dan in haar eigen tranen

 

Want dat spaart  H² O uit!

 

*

 

( Ei )genliefde

 

In  de spiegel weerspiegelt zich

een spiegel-

                    (   )

 

ben ik dat, Narcissus?

 

of ik?

 

Liefde klinkt te abstract

Neuken te onteder

 

Zullen we samen naar de bioscoop?

 

Er draait een nieuwe Woody Allen

 

          Midnight in de Hades!

 

*

 

Waren alle vrouwen maar zoals jij

zo strelingsbereid

dan was er nooit meer oorlog

 

enkel èèn lange zucht van zaad!

 

*

 

Voetballiefde

 

Bloed aan de paal. Jouw bloed!

 

De minnaar is een Feijenoord-fan

 

*

 

Wat wil je nou van mij, zo zonder slipje?

 

Nou, van dattum!

 

Me too! !

 

*

 

Zwitsergevoel

 

Liefste, als ik jou in de spiegel zie

zie ik Jungfrau genoeg

 

Hoe moet dat nu met ons tweeën

hier in de poppenkamer van de Hel

 

het Huwelijk?

 

*

 

Hè, dat echtpaar

lijkt op Laurel & Hardy

 

Wat?

 

Maar die twee zijn toch hetero ?!

 

*

 

Vermenigvuldig de Tafel van Twee..

 

Dat is een rekensom

 

Nee, dat is een huwelijk

 

*

 

Cronaca di Amore

 

Na de soft porno op de video

slapen ze doodmoe

in elkaars armen in

 

de echt/ genoten!

 

*

Prinsjesdag

 

Máxima, ik houd van je haar

dat van twee soorten blond is

 

Het  maximaal blondst op je schedel

het donkerst op je plezier-

karos :

 

de Gouden Koets !

 

*

 

Roodborstje

 

In de tuin een Oranje Boven-

borstje

 

een borstje van Máxima

maar dan mini

 

*

 

Bestaat dat verheven banaal zijn?

 

Imiteert Beatrix voor de spiegel

wel eens Marilyn Monroe?

 

*

 

Femina  Ludens:

 

Van dichtbij gezien

lacht je gezicht als in een tekenfilm…

 

Vrij ik met het vriendinnetje van Mickey Mouse?

Of met Katrien Duck?

 

Liefste, soms denk ik , dat ik jou ben

is dat Liefde…

 

Nee, dat is een identiteitstoornis!

 

*

 

Men zegt: de vrouw is een giechelend doosje 

orgasmen

 

daarom lacht de doodskistmaker

 

*

 

Transgender

 

Ik moet je wat bekennen, lief

Ik ben een tot vrouw omgebouwde

man

 

Dat geeft niet, lief

want ik ben een tot man omgebouwde

vrouw

 

Komt alles toch nog goed!

                                                                                                                                         

*

 

Penis

&

Prinses

 

Samen in een Sprookje…dàt maakt pas gelukkig

 

Niemand weet… niemand weet…

dat Doornroosje  al 100 jaar uit-

slaapt

in mijn bed

 

was getekend:

 

                        Repelsteeltje

 

*

 

De enige, die mij ooit heeft liefgehad:

 

Het Meisje met de Zwavelstokjes

 

*

 

Een kikker tot prins kussen…

 

Kan niet!

 

Een witte anjer tot prins Bernhard

 

Ik raad het je ernstig af!

 

*

 

Ceci n’est pas une pipe

 

Zij spraken beiden geen stom woord

de Prins & zijn Anjer

 

Maar kamermeisje Assepoes

beefde als een riet

 

Zij moest de prinselijke pijp van vuur voorzien!

 

*

 

De exhibitionist

 

In het bos schuilt nog een laatste wolf

als je vraagt: Waar is Roodkapje?

 

opent hij zijn regenjas

 

*

 

Zwanen zijn monogaam, Liefste

en wolven…

 

en voor zo lang het duurt : wij

 

*

 

Rembrandt

 

“Mooi rood is niet lelijk…”

sprak het Joodse Bruidje

en trok haar jurkje uit

 

“Bloot is nog veel mooier!”

 

*

 

Dalí

 

Twee deurtjes voor je borsten

en een laatje Vergetelheid

 

het meubel Aphrodite

 

 *

 

Liefste

voel je een vlinder in je buik?

 

Dat ben ik!

 

*

 

Zie, ik ben je huis-, tuin- & keukenminnaar

 

Ik open je schoot zo voorzichtig

als van een pakje Bisque d’Homard

de vacuümverpakking

 

Zilte liefde!

 

Linke soep!

 

*

 

Een slipje zonder vrouw erin

is dat geluk?

 

Nee, dat is een fetisj!

 

*

 

Wat als de vrouw

bal-

sturig is

 

Wie snijdt haar snede aan?

                                                                                                                          

*

 

Minnaar, word je ’s ochtends wakker

naast een naakt met 1 laars aan

 

 Dan is de voertaal Italiaans  

 

Hun geslacht zwaarder dan hun hersens

zo liggen zij te bed

 

Ach, ’t zijn zulke zachtmoedige mastodonten, de gelieven…

 

Waarom toch moeten ze door robots vervangen?

 

*

 

De Naïeve Minnaar spreekt:

 

Wat moet ik toch met die stupide

gezwollen roze garnaal

onder aan mijn onderbuik

 

moet ik daarmee Naakte Dames Liefhebben?

 

*

 

De mooiste momenten in een mannenleven

zijn toch die met een onheilspellend

mooie vrouw in bed…

 

Madame Dodo – voor al uw wensen !

 

*

 

Contactadvertentie (in een notendop)

 

Zaad-mens

zoekt

Ei-mens

 

Voor innige versmelting

 

*

 

De fotograaf

 

 

Hij zoekt vergeefs in zijn broek

naar zijn zelfontspanner

 

Het is te laat voor glamour!!

 

Te laat!

 

*

 

Spin

 

 

Ik heb 4 armen en 4 benen

 

         In spin , de bocht gaat in

 

         Uit spuit, de bocht gaat uit

 

en daartussen

een komisch zakje

zilverdraad

 

( Spin, is je  naam soms: Sebastiaan

 

en je moeder: Annie

MG

Schmidt…?)

 

*

 

Minnaar, wil je straks na je dood

vrolijk verder kunnen rampetampen

 

steek dan voor de parkeermeters in de Hades

een obool onder je balzak!

 

Oude Zijds Achterburgwal

 

De klik van Japanse camera’s

weerspiegelt zich

tot diep in je schoot…

 

Aaahh, Amsterdam!

 

*

 

Zeg het met bloemen

 

Als de Liefde over is…

schenk dan je ex-minnares

een cactus

 

Pijnlijker steklig kan niet!

 

*

 

De Mensheid is Liefde!

 

        Broek uit!

        Dan moet je maar niet liften!

 

Eeuwige Liefde!

 

Dat vergeten wij, de godganse dag!

 

helmut_newton_catherine_deneuve
Helmut Newton: Catherine Deneuve