Nolens-Courbet 
Gustave Courbet 'L'origine du monde' 'Origin of the World'


L'origine du monde

Leonard Nolens

Wij zijn tegen elkaar niet opgewassen.
Jij bent altijd groot. En ik ben grut
Gebleven, neergeknield in die klamme spang
Van je liezen, gekneld in die aanvang.

Misschien heb ik daar wel verkeerd bestaan
En mij verdaan in apenjaren, oud
Geworden zonder weg te kunnen gaan
Bij jou, zonder die bres te kunnen slaan,

Alleen voortaan, naar een moederloos land.
Wij zijn tegen elkaar niet opgewassen.
Jij bent altijd groot en ik ben grut.
Het spuwt en kirt en spartelt in je kut.

Courbet Gustave L origine du monde reconstructie
Gustave Courbet 'L'origine du monde reconstructie'

Heeft de beroemdste vagina ter wereld ook een gezicht?

Het is al jaren een favoriet van publiek en intellectuelen in Frankrijk: L'Origine du Monde uit1866 van Gustave Courbet, in Musée D'Orsay in Parijs. Zo rauw, zo modem, zo, ehm, in your face.
Een vrouwelijk kruis om recht in te kijken. Een portret van een vagina. Zo dichtbij dat het van mysterie, context en individu is losgeweekt. Een werk van grote symbolische waarde met een al even overdrachtelijke titel: Het begin van de wereld.
Maar nu lijkt het kruis een gezicht te hebben. Donderdag 7 februari 2013 publiceerde het Franse blad Paris Match de vondst van een schilderij van een vrouwenhoofd. Een verzamelaar vond het in 2010 bij een antiquair en betaalde er 1.400 euro voor. Het doek zou een ontbrekend deel van het beroemde schilderij van Courbet zijn. De vrouw, haar hoofd in klaarblijkelijke extase achterovergooiend, heeft zelfs een naam: Joanna Hifferman, de maîtresse van de schilder, eerder afgebeeld door de Amerikaanse schilder James Whistler in het werk Symphony in White, No. 1: The White Girl (1862). Volgens Courbet-expert Jean- Jacques Fernier heeft Courbet het hoofd van het onderlijf gescheiden uit bescherming van Hiffermans reputatie. Andere kenners denken dat de koper van het schilderij, de Turks-Egyptische diplomaat Khalil Bey, verzamelaar van erotische kunst, de delen gescheiden heeft, meldt Paris Match.
De ontdekking dat Courbet niet bewust een portret van een vagina schilderde, maar een 'gewoon'volledig naakt, heeft grote gevolgen voor de betekenis van het kunstwerk. Als het klopt, gooit het de theorie van veel 20ste-eeuwse critici en denkers omver, namelijk dat dit een zeer vroeg modern werk is, geschilderd in een vernieuwende vorm van realisme.
Afgaande op de vele afbeeldingen die inmiddels in kranten, tijdschriften en op het internet circuleren lijkt de stijl tussen portret en onderlijf weinig consistent.

Ook de plaatsing van hoofd/ schouders lijkt een andere draaiing te vertonen dan romp en onderlijf. Tegelijkertijd circuleren er vele deskundige argumenten op basis waarvan het wel om verschillende delen van het zelfde schilderij zou gaan.

James Whistler Symphony in White no 1 The White Girl 1862
James Whistler 'Symphony in White no 1 The White Girl' 1862

Nolens-Courbet  Nolens-Courbet 
Gustave Courbet 'Le Sommeil' ,  'Sleep' Gustave Courbet 'Le Sommeil' ,  'Sleep' detail
Gustave Courbet Baadster Woman in the waves  Gustave Courbet Woman with White Stockings Les Bas Blancs 1861 
Gustave Courbet 'Baadster' 'Woman in the waves' Gustave Courbet 'Woman with White Stockings' 'Les Bas Blancs' 1861
Nolens-Courbet Nolens-Courbet
Gustave Courbet 'La femme au perroquet' Gustave Courbet 'L'origine du monde' 'Origin of the World'
 'L'origine du monde' varia
Marcel Duchamp L origine du monde John Currin After Courbet 2008
Marcel Duchamp 'L'origine du monde' John Currin 'After Courbet' 2008
L'Origine du monde 2012 screenshot  L origine du monde 2011 foto
L'origine du monde 2012 screenshot L'origine du monde 2011 foto